Bij elkaar meer dan 100 jaar ondernemen in Valkenswaard
“Wij koesteren onze klanten. Dáárom bestaan we zo lang.”
Dok 7 en Smolders Modeschoenen: twee smaak- en stijlvolle zaken die inmiddels niet meer zijn weg te denken uit het centrum van Valkenswaard. Margriet Smolders behoort tot de derde generatie die werkzaam is in het 90-jarige familiebedrijf. Jeroen Geldens nam 25 jaar geleden Moustache over en bouwde de modezaak uit tot een ‘beleveniswinkel’ in fashion en lifestyle. In gesprek met twee ondernemers die bewust kiezen voor kwaliteit. En: bewust kiezen voor Valkenswaard!
Jeroen Geldens: “We vragen niet meteen: kan ik u helpen? Maar: wilt u iets drinken?”
“Als ik Dok 7 zou moeten beschrijven, zou ik zeggen: allesbehalve een traditionele dames- en herenmodezaak. Middelpunt van sfeer en gezelligheid in Dok 7 is de bar, waar we onze gasten allereerst een kopje koffie of een verfrissing aanbieden. We weten allemaal: mannen shoppen niet zo graag voor kleding, dus terwijl zij het gezellig hebben aan de bar, kunnen de dames rustig shoppen voor zichzelf én voor hun partner! Onze afdeling herenmode is afgestemd op de smaak van de moderne man. Dus geen kostuums, maar wel een mooi casual colbert op een ‘classic’ jeans. En uiteraard hebben we daar ook de juiste accessoires bij, zoals tassen, schoenen en ceinturen. Maar Dok 7 is méér dan een mooie mix van fashion merken voor dames en heren. Onze zaak (mijn vrouw Dyane heeft écht een hele goeie neus voor de inkoop) straalt een eigentijdse lifestyle uit met bijpassende producten als een geurenlijn voor thuis. Modeshoppen doe je in een comfortabele, ontspannen sfeer. Dát is mijn ondernemersfilosofie. En het werkt al 25 jaar!”
Jeroen Geldens heeft naast Dok 7 nog De Boetiek voor damesmode in Valkenswaard. Opmerkelijk is dat deze succesvolle modeondernemer ooit begonnen is als… verzekeringsadviseur!
“Ik ben inderdaad opgeleid als adviseur in pensioenen, verzekeringen en hypotheken. Heb ook een tijd in het verzekeringsvak gewerkt. Maar tijdens mijn studie werkte ik al als weekendhulp in de toenmalige modezaak van Bernhard van der Schoot, en zo is mijn passie voor ondernemen in mode begonnen. Mode is een heel dynamisch product; het verandert voortdurend. Overigens begon ik tijdens mijn studie al met een eigen bedrijf in chauffeursdiensten door studenten. Heel vooruitstrevend voor die tijd! Dat bedrijf heb ik verkocht en het bestaat nog steeds. Wat mij als ondernemer drijft, is de interactie met mensen. En dan maakt het niet uit of je in finance of in fashion zit!”
En je blijft in Valkenswaard ondernemen?
“Absoluut. Wij kennen de modevoorkeuren van onze klanten, onze klanten weten dat we ze goed adviseren dus ze komen ook graag bij ons terug. Het gaat best goed in Valkenswaard. Ja, natuurlijk, er is winkelleegstand. Maar er komen ook nieuwe ondernemers bij, er zijn ondernemers die investeren in een nieuw pand. We werken als middenstand goed samen hier in Valkenswaard, en ook dát is een sleutel tot succes!”
Margriet Smolders: “We willen als familiebedrijf onze roots niet verliezen. Dus we blijven lekker in Valkenswaard!”
“Als je als familiebedrijf al zo’n 90 jaar bestaat en je bent nog steeds succesvol, zijn er ook momenten dat je eens nadenkt over uitbreiding. Bijvoorbeeld: een filiaal modeschoenenzaak openen in Eindhoven. Of een webshop beginnen. Toch hebben we dat niet gedaan. De kwaliteit die wij willen bieden in modeschoenen, staat of valt met passie voor het product, persoonlijke aandacht en een goed contact met je klanten en leveranciers. In Valkenswaard hebben we veel klanten die al jaren bij ons komen. Maar zelfs klanten uit Zwolle en Hengelo en natuurlijk en uit België komen geregeld bij ons terug!”
“Smolders Modeschoenen is toch wel echt een zaak voor fijnproevers in mooi afgewerkte schoenen van kwalitatief hoogstaande merken. Nero Gardini, Gabor, Floris van Bommel, het Oostenrijkse merk Hartjes… Schoenen die niet alleen mooi zijn, maar ook heel erg comfortabel dragen. Daarnaast hebben we een prachtige collectie tassen, bijvoorbeeld van Laura Vita.”
Dus geen webshop, geen tweede winkel?
“Ik zou haast willen zeggen: schoenmaker, blijf bij je leest! De grootvader van mijn man Frans Smolders was ambachtelijk schoenmaker. Hij leverde zijn handgemaakte schoenen persoonlijk af bij zijn klanten. Gewoon, met de schoenendoos achterop het fietsje. Die persoonlijke aandacht kenmerkt onze winkel. Door Corona is het er dit jaar helaas niet van gekomen, maar normaal gesproken reis ik alle beurzen af: Barcelona, Berlijn, Milaan. Omdat we al zo lang bestaan, hebben we een hele goede relatie met onze leveranciers. Zo kan ik bij een aantal merken mijn persoonlijke wensen voor de fabricage aangeven. Bijvoorbeeld: deze schoen, maar dan afgewerkt met een rood biesje. Waarom? Omdat ik klanten ken die dat mooi zullen vinden!”
“De trends in modeschoenen voor de komende lente en zomer? Ik denk dat we veel natuurtinten gaan zien. Aardse tinten als groen, okergeel en zandbruin. Mooie ledersoorten. Dat heeft ook te maken met de huidige situatie: we willen zuiniger zijn op onze aarde, we willen warmte. Glitter en bling-bling zie ik zo snel niet meer gebeuren!”