Café De Bel van horecaondernemer Marc Glaser op 1 juni weer open
“Mensen naar de zin maken met eten en drinken: dat zit in mijn genen!”
In de hoogtijdagen van de Valkenswaardse horeca, zo’n 25 jaar geleden, telde Valkenswaard het hoogste aantal café’s per inwoner in Nederland. “Ze kwamen zelfs met bussen uit Rotterdam om in Valkenswaard hun vrijgezellenfeest te vieren!” herinnert horecaondernemer Marc Glaser zich. Tijden zijn veranderd, maar Marc runt nog steeds het gezellige Café De Bel op de Markt in Valkenswaard. Het geheim van zijn succes? “Ik heb de focus niet op omzet: ik wil het mensen naar de zin maken! Het gevolg daarvan is, dat je als ondernemer de huur kunt betalen.”
Marc Glaser weet nog precies wanneer hij begon als bedrijfsleider van Café De Bel: “Dat was op 17 januari 1991! Maar, toen was het café nog niet mijn eigendom. Eerst heb ik nog een paar jaar mijn horizon verbreed. In 1995 ben ik naar Mallorca verhuisd en heb daar voor een hotelgroep gewerkt als entertainer. Toen teruggekomen naar Nederland, waar ik in 2010 een horeca-adviesbureau ben gestart. Ik leerde ondernemers in de horeca hoe je met gastvrijheid echt goede business kunt doen. In 2013 heb ik Café De Bel overgenomen van de toenmalige eigenaar.”
Marc houdt vast aan zijn ‘gastvrije’ succesformule en runt inmiddels ook horecagelegenheden in Eindhoven. Tegelijkertijd staat hij niet stil en kijkt hij goed naar wat zijn gasten willen. “Café De Bel is ooit begonnen als pur sang café: biertjes tappen en plaatjes draaien. Vandaag de dag is eten, dus ontbijt, lunch en diner, een onlosmakelijk onderdeel van onze dienstverlening. Maar we zijn géén restaurant en we zijn géén eetcafé. We zijn een café waar je kunt eten als je dat wilt! Eten mag, maar moet niet. En dat trekt veel en verschillend publiek, van fietsers tot bikers. Om 11 uur ’s avonds gaan de lichten omlaag en de muziek omhoog. Dus het is altijd supergezellig!”
Marc is, zoals alle horecaondernemers in Valkenswaard, natuurlijk erg blij dat op 1 juni de deuren weer open mogen. “Natuurlijk zal het anders zijn dan vroeger, maar ik verheug me er enorm op dat mijn 30 medewerkers en ik weer gasten mogen ontvangen. En dat we het ze weer na ar de zin mogen maken met gezellige muziek, een drankje en lekker eten. Want dát is wat we hebben gemist en dáár doen we het voor!”