25-09-2020
Wat draagt de moderne Valkenswaardse man?
Modetips en ‘must have’ accessoires voor de man van nu!
Over smaak valt niet te twisten, zo luidt het gezegde. Hoewel? Deze twee Valkenswaardse kenners van mannenmode denken daar anders over. Rob Coppens, eigenaar van De Zaak van Rob, weet precíes wat de Valkenswaardse man graag draagt. En Karin Bartels, assistent bedrijfsleidster bij Lucardi juwelier, heeft daar precíes de juiste accessoires bij. Zo blijkt maar weer: ook voor mode en wat jou mooi maakt, moet je in Valkenswaard zijn!
“De man van vandaag winkelt niet graag”
Rob Coppens van De Zaak van Rob is bepaald geen onbekende in de ‘modewereld’ van Valkenswaard. Op 24 oktober a.s. is het precies 20 jaar geleden dat Rob startte als franchisenemer van de modeketen Latenzo aan de Eindhovensweg 12. Rob heeft een neus voor wat de man van nu wil als het gaat om zijn ‘outfit’. En dat heeft succes. In 2010 verhuisde Rob naar een groter en mooier pand op nummer 44. En in 2013 besloot Rob dat het tijd was om zélf de sprong te wagen. Als zelfstandig ondernemer.
“Werken als franchisenemer heeft zeker voordelen. Je deelt kosten en profiteert van gezamenlijke inkoop. Maar juist als zelfstandig als ondernemer kun je heel snel inspelen op actuele trends en zorgen dat juist die voldoende en op tijd in de winkel liggen. Dus kun je beter je eigen inkoop doen. Je wilt je klanten toch niet teleurstellen?”
Rob heeft er geen spijt van dat hij voor zichzelf is begonnen. “Het gaat om het persoonlijke. Ik weet bijvoorbeeld dat de man van vandaag niet graag winkelt. Voor een polootje naar de ene winkel, voor een riem naar de andere winkel en voor schoenen moet je wéér op pad. Hou op zeg! Bij mij kan de Valkenswaardse man voor alles terecht. Van top tot teen. Van colbert tot casual, van boots tot bodywarmer, van ondergoed tot overjas. In een uur ben je klaar voor het hele seizoen. Dát willen mannen!”
Heeft Rob ook last gehad van corona? “Ja, wat denk je! In augustus vorig jaar heb ik de hele winkel verbouwd. Práchtig geworden! En toen kwam begin dit jaar corona. Geen bruiloften, verjaardagen, vakantietripjes, communies… Dan hebben mannen geen reden om zich in het nieuw te steken. Tóch ben ik blij dat we hebben verbouwd. Je bent niet voor niets een modezaak, je móet jezelf vernieuwen. Mode is van deze tijd, dus de winkel moet dat ook zijn. En omdat ik precies weet wat mijn klanten willen en dus scherp inkoop, loopt de winkel goed. Maar: ik hou niet van té veilig inkopen. De man van nu wil ook verrast worden!”
“Een stalen armband in combinatie met leer en kralen. Dat is dé trend voor de man van nu!”
Karin Bartels, assistent bedrijfsleidster bij Lucardi juweliers, heeft al heel wat van de wereld gezien. Na haar MEAO-opleiding werkte ze drie maanden in Engeland en daarna werkte ze maar liefst 14 jaar voor het VVV Eindhoven. “Toen ik vier jaar geleden solliciteerde bij Lucardi juweliers, nadat ik een tijd voor onze kinderen had gezorgd, kwam het werken met klanten uit binnen-en buitenland me eigenlijk heel goed van pas! Ik heb geleerd om goed te kijken en luisteren naar mensen van allerlei achtergronden. Wat vinden ze leuk, hoe kleden ze zich, welke accessoires dragen ze. En ook: hoe geef je ze een gevoel van gastvrijheid en welkom. Dat is namelijk precies wat Lucardi wil zijn: een laagdrempelige juwelier, met leuke sieraden voor betaalbare prijzen. En trendgevoelig. Bij Lucardi vind je altijd het nieuwste en het hipste.”
Wat zijn die nieuwste trends dan? “In het kort: combineren, wisselen en met een persoonlijke ‘touch’. We willen sieraden die iets betékenen; die iets over ons als persoon zeggen. Een sieraad met een persoonlijk tintje. Een geboortedatum, een sterrenbeeld, een kleine wereldbol voor de reiziger. Betaalbaar en makkelijk te combineren met andere accessoires en bijouterie. Daar zijn we als Lucardi heel sterk in. Persoonlijk, voor een klein of groot budget. We zijn echt blij met iedere aankoop!”
En wat wil de moderne man van vandaag? Karin lacht. “We zien vaak dat mannen even bijna ‘stiekem’ komen snuffelen, weer weggaan en dan tóch weer terugkomen om iets te kopen. Dé trend voor de moderne man is ‘stoer’. Dus een stoere stalen armband, maar dan wel gecombineerd met een mooi lederen riempje of kralen. We zien dat televisiepersoonlijkheden als bijvoorbeeld René van der Gijp best wel invloed hebben op dat modebeeld. En als Lucardi spelen we daar natuurlijk op in. Verder zijn grote horloges, smart watches en Solar horloges érg trendy. Dus die hebben we natuurlijk ook!”