01-09-2020
Jaap van De Fantast, Vincent van Willem 2 en Rico van Aqui tato Rico
De mannen van de Statie: “De kracht is ons collectief’
Muziekcafé De Fantast, eetcafé Willem 2 en Spaans restaurant Aqui tato Rico. Drie overbekende, oergezellige ‘tentjes’ op de Statie in Valkenswaard. Ieder met een eigen identiteit en publiek, en tóch horen ze bij elkaar. Juist in coronatijd blijkt hoe sterk de samenwerking is tussen Jaap, Vincent en Rico. Samen maakten ze van de Statie deze zomer een succesvolle buiten beachboulevard waar je, op gepaste afstand, genoot van een biertje, een burger of tapas uit de bodega van Rico. “De kracht is ons collectief!”
De rijke horecageschiedenis van Valkenswaard!
Al vanaf de zestiende eeuw kent Valkenswaard een rijke horecacultuur met herbergen, kroegen en restaurants. Goed eten, lekker drinken en heerlijk rustig overnachten zijn nog stééds belangrijke pijlers van de Valkenswaardse economie! En hoewel onze horecasector, naast hele goede tijden, ook mindere tijden heeft gekend, staat ze nu voor misschien wel haar grootste uitdaging ooit. Want hóe ‘run’ je een gezellig café als bezoekers 1,5 meter afstand moeten houden? Kun je als restaurant wel overleven als maar de helft van je tafeltjes bezet mag zijn?
“Het is heel simpel: wij gunnen elkaar klandizie”
Rico, gastheer en chefkok in de authentieke Andalusische keuken van zijn eigen bodega Aqui tato Rico - Tapas y Vino: “Als horecaondernemers moet je elkaar iets gunnen. Dát is je kracht. Dat deden wij hier op de Statie al vóór corona, óók samen met Hein en Joost van café Du Commerce en met Tahar van restaurant Torino. Ik zal je een voorbeeld geven. In mijn restaurant serveer ik uitsluitend Spaanse producten; simpel, eerlijk en vers. En écht Spaans. Dus spareribs of een Belgisch biertje kan ik je niet aanbieden. Als een klant op het terras dat toch graag drinkt, dan verwijs ik hem of haar met plezier door naar de buurman. En dan mogen ze het ook nog meenemen en op mijn terras drinken, als ze dat graag willen!” Jaap, bartender en DJ in muziekcafé De Fantast, knikt instemmend. “En andersom ook werkt dat ook zo. Ik weet dat Rico hele goeie Spaanse hammen heeft. Mensen drinken soms bij mij een Belgisch biertje met een hamplankje van Rico op tafel.”
“De horeca wás al aan het veranderen”
Vincent neemt ons even mee door ‘zijn’ eetcafé Willem 2 waar hij, normaal gesproken, iedere avond full house heeft dankzij ‘de lekkerste burgers en bieren van Valkenswaard’. De verbouwing is bijna klaar, maar het is nog vroeg op de dag en het eetcafé oogt extra leeg. Toch is Vincent optimistisch. “Kijk, de hele horecacultuur wás al aan het veranderen. Jongeren gaan tegenwoordig veel makkelijker naar een restaurant dan vroeger en slaan het café dan over. Bovendien, vergis je niet in de invloed van social media. Wat heb je nog met elkaar te delen in het café, als je alles al op Facebook hebt gedeeld? De sociale functie van het café wordt anders, corona of geen corona. Vandaar dat wij in Willem 2 de combinatie bieden van de beste bieren én de beste burgers, spareribs en in dit seizoen ook mosselen. En die combi van eten en drinken slaat ook aan bij een jonger publiek.”
“Corona is óók een kans!”
Jaap komt erbij en bevestigt wat Vincent zegt: corona is een kans om je als horecaondernemer opnieuw uit te vinden. Jaap vertelt hoe ‘de mannen van de Statie’ dat doen. “Enerzijds hebben en houden we allemaal onze eigen identiteit. Je komt in De Fantast omdat we lekkere en goeie muziek draaien, optredens verzorgen en om vrienden of juist vreemden te ontmoeten. We zijn zeg maar een lichtbruin, klein en gezellig muziekcafé. Maar als horecaondernemers sta je samen sterker. Daarom hebben we, toen de coronacrisis uitbrak, creatief de koppen bij elkaar gestoken. Ook met dank aan de gemeente Valkenswaard. Want die heeft echt alle ruimte geboden. De horeca in Valkenswaard mocht -waar mogelijk- de terrassen uitbreiden. Zodat mensen buiten afstand konden houden. We hebben toen hier op de Statie met meerdere ondernemers een beachboulevard gecreëerd met een strandtentje en een buitenbar. Ontzettend veel goeie en leuke reacties gehad. Door die terrasuitbreiding zag het er heel levendig uit!”
“Online pubquiz groot succes!”
Vincent geeft een ander voorbeeld van creatief ondernemen tijdens corona. “Onze pubquiz was altijd al populair, maar tijdens de lockdown zagen we pas hóe populair eigenlijk. We hebben de pubquiz toen online gedaan, gefilmd vanuit de Willem 2 en gestreamd via YouTube. Ongelooflijk: we hadden 250 deelnemende teams, dat zijn zo’n 1200 mensen! We hebben foto’s van mensen die met z’n zessen aan het Skypen waren en meededen met onze pubquiz. Biertje erbij, supergezellig. Natuurlijk leverde ons dat niet zoveel op, hoewel we wel veel donaties kregen. Maar daar gaat ’t niet om. Het gaat erom dat je jezelf als horecaondernemer vernieuwt. En dat doen we hier op de Statie!”
De drie musketiers van de Statie: eendracht maakt macht
Jaap, Vincent en Rico laten zien waar Valkenswaard sterk in is: samenwerking, elkaar iets gunnen en creatief ondernemerschap. We nemen nog even een kijkje in de bodega van Rico waar de prachtigste, verse hammen aan het plafond hangen: de Serrano, de Pata Negra. En we beloven om binnenkort een biertje te drinken bij Vincent, een hamplankje te nemen bij Rico en de avond af te sluiten met een lekker muziekje bij Jaap.